fysio Roosendaal, fysio etten-leur, fyisotherapie roosendaal, fysiotherapie etten-leur, fysio nek, fysiotherapie nek, roosendaal nek, etten-leur nek, fysio klachten, fysiotherapie klachten, roosendaal klachten, Etten-leur klachten

Ruim 2 miljoen mensen in Nederland ervaren nek- en rugklachten. Voorbeelden zijn nekpijn door ten gevolge van artrose, slechte houding, nekletsel of een hernia. U kunt last krijgen van uw nek als uw spieren te gespannen zijn door bijvoorbeel een slechte nacht slaap door een verkeerde slaaphouding. Een mooi woord is cervicale klachten.

Wat zijn nekklachten?

Bij deze klachten wordt vaak gedacht aan een doffe pijn. Soms wordt deze pijn erger als u beweegt met uw hoofd of draait met uw hoofd. Andere klachten die bij uw nekklacht kunnen voorkomen zijn tintelingen, scherpe pijn, licht gevoel in het hoofd en duizeligheidsklachten. Deze klachten kunnen ook gepaard gaan met uitstralende hoofd- en/of schouderpijn. Deze klachten kunnen komen door irritaties van de zenuwen in de nek en/ of te hoge spanning van de nekspieren.

Hoe ontstaan nekklachten?

Hoe deze klachten precies ontstaan is niet altijd duidelijk. Nekklachten kunnen ontstaan door fysieke overbelasting bijvoorbeeld na een val of een letsel bij het sporten. Maar ook door mentale overbelasting kunnen nekklachten de kop opsteken door bijvoorbeeld verhoogde werkstress.

Hoe voorkomt u nekklachten?

Veel klachten aan uw nek kunt u voorkomen door voldoende lichaamsbeweging gedurende de dag en door op uw (werk)houding te letten. Verder kunt u het risico op een blessure tijdens het sporten verminderen door het aanleren van goede techniek en houding tijdens het sporten. Sport u intensief? Sporters die deelnemen aan contactsporten kunnen deze klachten voorkomen door preventief de nek te trainen met nek versterkende oefeningen.

Vaststellen van nekklachten

Bij het begrijpen van uw nekklacht is het belangrijk om te zoeken naar hoe uw klacht is ontstaan. Verder kijken we naar wat de klacht verder uitlokt of juist vermindert, bijvoorbeeld een draaibeweging of een andere houding van de nek. Iedereen is uniek, dus daarom dat er altijd eerst een onderzoek gedaan wordt om op te zoeken wat uw nekklachten geeft en wat fysiotherapie daarin kan betekenen om u van uw klacht af te helpen.

Fysiotherapie bij nekklachten

U kunt ons zien als uw persoonlijke begeleider. De behandeling is vooral gericht op het geven van informatie en advies, het aanleren van oefeningen en het mobiliseren (in beweging brengen) van de nek. Zo kunnen wij u helpen om van uw klachten af te komen en ervoor te zorgen dat u niet opnieuw last krijgt van uw nek.